كودكان در ششسالگي وارد مرحلة دوم زندگي رشدي خود ميشوند. رشد طولي آنها نسبت به دوران قبل كندتر ميشود. ولي رشد عرضي آنها سريعتر، و، به همين دليل، عضلهها نيز بزرگتر و حجيمتر ميشود، به طوري كه 75 درصد وزن بدن آنها را ماهيچههاي بدن تشكيل ميدهد. يك كودك معمولي در ششسالگي حدود 123 سانتيمتر قد و حدود 23 كيلوگرم وزن دارد. يك كودك نه ساله نيز 139 سانتيمتر قد و حدود 28 كيلوگرم وزن دارد.
سيستم عصبي در عضلات كوچك هنوز كارايي لازم را پيدا نكرده است و كودك در اجراي حركات و فعاليتهاي جسماني عضلات بزرگ بدن را به كار ميگيرد. به دليل كاهش برجستگي شكم در سنين بعد از 6 سالگي ميزان انعطافپذيري مفاصل بدن بيشتر ميشود. در دانشآموزان كلاس اول دبستان هنوز هماهنگي كامل بين چشمها، دستها و پاها وجود ندارد و اين موضوع باعث ميشود كه كودكان براي عمل به مهارتهاي ورزشي حركات زايد و غير ضروري نيز داشته باشند.
در سنين شش تا نهسالگي شكلگيري بدن تدريجي و رشد استخوانها در جهت افزايش ضخامت آنهاست. در اين سنين، در هنگام فعاليتهاي جسماني، به دليل كوچكبودن ششها تعداد تنفس و ضربان قلب به سرعت افزايش پيدا ميكند و حركات ورزشي شديد كودك را به نفس نفس وا ميدارد. پس معلم تربيتبدني ميبايست در نحوة ارائه و اجراي تمرينات بيش از پيش دقت كند.
۲- خصوصيات و ويژگيهاي عاطفي
ويژگيهاي عاطفي كودكان شش تا نه ساله با خصوصيات كودكان سنين پيشين متفاوت است، به عنوان مثال، كودك از ششسالگي به بعد كمكم ياد ميگيرد كه چگونه واكنشهاي عاطفي و هيجاني خود را كنترل كند. كودكان در اين دوره سرشار از عواطف و احساساتاند و به سبب حساسيت فراوان از وقايع زندگي به شدت متأثر ميشوند و اين تأثير، پايههاي عواطف آنان را در آينده بنا ميكند.
انواع واكنشهاي عاطفي در اين دوره عبارتاند از: خشم، ترس، حسادت، كنجكاوي، لذت، محبت، هيجانات شديد و غيره. دانشآموزان كلاس اول و دوم بايد خود را با وضعيت جديد سازگار كنند، هر چند كه در دورههاي بعد نيز اغلب دچار مشكلات عاطفي و رفتاري ميشوند. كودكان در اين دوره ممكن است هيجانات خود را به شيوههاي مختلفي تخليه كنند. انتقام و درگيريهاي بدني در اين دوره و، به ويژه، در هنگام تمرينات ورزشي رايج است. بازي و فعاليتهاي ورزشي وسيلة بسيار مناسبي براي تخلية هيجاني در اين دوره است و نظارت معلم تربيتبدني بر كلاس بسيار ضروري است تا كلاس تربيتبدني محل انتقامگيري بين دانشآموزان نشود.
در سن ۸ سالگي دانشآموزان ياد ميگيرند كه به تدريج بر اميال خود مسلط شوند و قوانين و مقررات ورزشيِ فراگرفته را رعايت كنند. در اين دوره، كودكان ياد ميگيرند به ديگران اعتماد كنند و حس ابتكار و استقلال در آنان پرورش مييابد. كودكان سنين هشت و نهسالگي صاحب شخصيت پايدارتري نسبت به گذشته هستند. در اين سنين تأثيرپذيري كودك از اشخاص مورد علاقه، به ويژه معلم، بيشتر ميشود. معلم تربيتبدني، با تنظيم برنامههاي ورزشي مناسب، از گرايش افراد به فعاليتهاي ورزشي به نحو سودمندي استفاده ميكند و برخي قوانين و مقررات اجتماعي مثل رعايت نظم، همكاري و مسئوليتپذيري را در كلاسهاي تربيتبدني به دانشآموزان آموزش ميدهد.
در اواخر اين دوره يعني نهسالگي گرايش دانشآموز به فعاليتهاي اجتماعي افزايش مييابد و دوست دارد در بازيهاي گروهي چندنفره شركت كند.
۳- خصوصيات رواني ـ حركتي
دانشآموزان كلاسهاي اول تا سوم دبستان در معرض تجربههاي بزرگ قرار دارند. عادت به كمكاري و يا فعاليت و تحرك در اين دوره در دانشآموزان پديد ميآيد. بنابراين، لزوم تدوين برنامههاي مناسب حركتي در برنامههاي آموزشي براي همة دانشآموزان كلاس امري اجتناب ناپذير مينمايد.
در اين دوره رشد حركتي در دختران و پسران متفاوت است. دختران در مهارتهاي مربوط به ماهيچههاي كوچك و ظريفتر كه نياز به دقت بيشتري دارد (مثل نقاشي، خياطي، بافندگي و.... بر پسران برتري پيدا ميكنند. در حالي كه پسران در مهارتهاي مربوط به ماهيچههاي درشتتر و قويتر مثلِ پرش، پرتاب توپ بسكتبال و واليبال، توپزدن با پا بر دختران برتري مييابند.
دانشآموزان در سنين شش تا نه سال بايد در مهارتهاي بنيادي در قالب بازيهاي ورزشي نظيرِ انداختن و گرفتن توپ، ضربه زدن به توپ، راه رفتن، دويدن، صعود كردن، و نيز مهارتهايي مثل دوچرخه سواري، شنا و غيره مهارت كافي پيدا كنند. البته مهارتهاي بنيادي در ابتداي اين دوره اهميت بيشتري دارد و هرچه سن دانشآموز بالا ميرود و به سنين بلوغ نزديك ميشود، علاقه به بازي و اجراي مهارتهاي پيچيدهتر جاي خود را به علاقه به سرگرميها و تفريحات ميدهد. سرعت انتقال مهارت كودكان در اين سالها در حدود نصف ميزان سرعت انتقال بزرگترهاست.
در اجراي حركات نيز پيشرفتهايي حاصل ميشود; به طوري كه طول قدمها در راه رفتن و دويدن بيشتر و تعادل بدن كاملتر ميشود. جهيدن، پريدن و ليلي كردن را خيلي سريع ياد ميگيرند و نواقص مهارتي خود را رفته رفته مرتفع و با چابكي و زيبايي حركت را انجام ميدهند و قادرند از روي موانع كوتاه بپرند.
منبع وبلاگ نكواندو استان اهواز
نظرات شما عزیزان:
برچسبها:
.: Weblog Themes By Pichak :.